IRÁN TERVE MORDEKAJ ÉS ESZTER SÍRHELYÉVEL

A Kisebbségek Jogi Szövetségének (ARAM) iráni ágazata, amely érvényesíti a jogok egyenlőségét az országban, vasárnap jelentette, hogy az iráni kormány azzal fenyeget, hogy lerombolja Mordokaj és Eszter sírját Hamadán városában.



"Mert a zsidó Mordokaj második ember volt Ahasvéros király után, tekintélyes volt a zsidók között, és igen kedvelték honfitársai, mert népe javát kereste, és egész nemzetségének a békéjén tevékenykedett." (Eszter 10:3)

Egy kegyetlenül ironikus gesztussal az iráni kormány azt tervezi, hogy ezt, a bibliai zsidó hősök temetkezési helyét palesztin konzuli komplexummá alakítsa. A jelentések szerint, egy basij-i társaság, az iráni Forradalmi Gárda katonai jellegű önkéntes milícia ága megpróbálta megtámadni a történelmi helyet.

Az Eszter könyvében található zsidó győzelem története a Purim ünnepének alapja. Az ókori Perzsiában, mai napon Iránként ismert, a mai Izrael ősellensége. Hamadan városában, Irán egyik szélén, egy 500 éves épület áll, ami Mordekaj és Eszter temetkezési helyéül szolgál. A Teherántól 320 km-re nyugatra fekvő iráni Hamadan városát, a biblia Súsán városának mondják, az ősi Perzsa főváros és a Purim történetének alapja.

"Amikor Ahasvéros király Súsán várában királyi trónján ült" (Eszter 1:2)

A legtöbben azt feltételeznék, hogy a zsidó hősök emlékhelye elrejtve vagy veszélyben lenne, azonban a közelmúltbeli erőszakig az emlékhelyet tiszteletben tartották, és a zsidók szabadon használhatták azt. Az emlékhely büszkén jelenik meg, mindenki számára ismert, és a Perzsa zsidók évente tömegesen látogatják meg, hogy elolvassák Eszter könyvét ott.

Az iráni kormány azzal fenyeget, hogy lerombolja Mordokaj és Eszter sírját Hamadán városában


A sírhely tanúsítja a zsidók bonyolult helyzetét Iránban. Annak ellenére, hogy Izrael a jelenlegi uralom ősellensége volt, nem mindig ez volt a helyzet. 1970-ben több mint 100,000 zsidó volt az országban. Az iráni 1979-es forradalom és az Iszlám Köztársaság megalapítása utáni tömeges kivándorlás miatt kevesebb, mint 30,000 zsidó maradt Iránban. A Közel-Keleten még mindig ez a legnagyobb zsidó közösség, Izraelen kívül.

2008-ban az iráni kormány ezt az emlékhelyet felvette a Nemzeti Örökségek listájára, ezáltal kormányvédelem alá helyezve. Három évvel később, Izrael-ellenes tüntetők körülvették a sírt és azzal fenyegettek, hogy lerombolják azt. A sírt levették az Örökségi listáról, és a hivatalos állami hírügynökség azzal magyarázta a döntést, hogy a zsidók által ünnepelt Purim az az iráni mészárlásuk ünnepe számukra.

A jelentés egy keresztény-iráni hírügynökség kiadványán alapul, melyet február 7-én tettek közé: "A hamadani Egyetemek Hallgatói Mozgósítás Feltárásának Tanácsa kijelentette egy nyilatkozatban az Egyesült Államoknak, Izraelnek és a környező Arab országoknak, hogy a sírhelyet át fogják alakítani Palesztin Konzulátussá, ha bármilyen lépést tesznek."

Ali Malamir, a Madan Kerület Kulturális Örökség és Turizmus ügyvezető igazgatója a következőt mondta: "Ez egy nemzeti tulajdon, és ennek semmi köze a Palesztin konzulátus létrehozásához." Jelenleg nem világos, hogy a terv megmarad-e a nyilatkozat szintjén, vagy esetleg végre is hajtják azt.

Az Iszlám helyettesíti a teológiát, az összes karaktert, akikről a Tórában és az Új Szövetségben olvashatunk, elbitorolja azokat úgy, hogy mindet muszlim prófétának tartja. Mint ahogyan az Iszlám sok keresztény és Zsidó szent helyet átvett, és kizárólag muzulmánnak vallja őket. Irakban, Ali Kiflben, Ezékiel sírjánál található egy 1,500 éves zsinagóga, amit nemrégiben leromboltak, és egy mecset váltotta azt fel.